Hoe zorg ik ervoor dat ze voor mij kiezen?

Gepubliceerd op: 05-10-2021

‘Gezocht! Expediteur, import medewerker, declarant, customer service employee, export expediteur.’ In de logistiek zijn we er allemaal naar op zoek! Hoe zorg je er dan voor dat ze voor jou kiezen? De volgende tips kunnen helpen.

 

1. Wat heb je te bieden?

Wat ons betreft een hele belangrijke. Wat heb je de geïnteresseerde nieuwe medewerker te bieden? Wij zien nog heel vaak vacatures voorbij komen waarin organisaties heel veel vragen, zoals een bepaalde opleiding of kennis/ervaring. Maar wat de organisatie te bieden heeft blijft vaak onduidelijk of wordt niet benoemd. Zeker in een uitdagende arbeidsmarkt is het belangrijk om dit zo concreet mogelijk te benoemen.

Wij merken dat de volgende zaken belangrijk zijn om aan te geven om interesse te wekken:

  • Salarisindicatie
  • Aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals een 13e maand of premievrij pensioen
  • Flexibele werktijden / mogelijkheid tot thuiswerken
  • Contractvorm
  • Mogelijkheid tot ontwikkeling / doorgroei
  • Ambities van de organisatie (waar staan ze voor en wat is hun doel)

2. Maak gebruik van eigen medewerkers om nieuw personeel aan te trekken

Referral recruitment: het zoeken naar nieuwe medewerkers via de eigen medewerkers. Een slimme manier, want wie kunnen er immers beter de sfeer, werkzaamheden en organisatie omschrijven dan de mensen die er al werken?! 

Berichten die gepost worden door medewerkers hebben doorgaans meer bereik dan berichten die de organisatie zelf post. Daarnaast worden ze als geloofwaardiger beschouwd.

Betrek medewerkers bij het recruitmentproces door ze bijvoorbeeld een blog te laten schrijven of ze te interviewen over hun dagelijkse werk. En zorg voor een aantrekkelijke bonus (en dan bedoelen we geen cadeaubon van 50 euro) voor medewerkers die nieuwe medewerkers aandragen.

3. Maak een ‘werken bij’ onderdeel op je site

Met een ‘werken bij’ onderdeel is voor geïnteresseerden snel duidelijk waar ze moeten zijn. De vacatures zijn heel snel te vinden en er kan een goede eerste indruk van de organisatie worden gegeven door foto’s, video’s en verhalen van medewerkers. Dit is een belangrijk onderdeel van de website om mensen aan te trekken.

4. Schakel snel en wees flexibel

Kan het 1e gesprek alleen maar plaatsvinden over 2 weken tussen 9 en 17 uur?

Dan is de kans groot dat iemand in de tussentijd al ergens anders een gesprek voert of afhaakt. Wees hierin flexibel en schakel snel. Vergeet ook niet om binnen 1-3 werkdagen te reageren op geïnteresseerden die niet geschikt voor de vacature zijn. Zo laat je ook bij hun een nette indruk achter.

 

Als laatste willen we aangeven dat het ook heel belangrijk blijft om aandacht te besteden aan de medewerkers die al bij je werken, zeker in deze markt en als de werkdruk hoog is door tekort aan personeel. Je wilt immers voorkomen dat zij overstappen naar een andere organisatie. Toon betrokkenheid, vraag hoe het gaat, geef een compliment of een kleine beloning (bijvoorbeeld in de vorm van een presentje of laat een keer een foodtruck langskomen). Op die manier hoef je hopelijk alleen nog mensen aan te trekken vanwege groei van de organisatie!

Heel veel succes!