Hoe zorg ik ervoor dat ze niet meer weg willen?

Gepubliceerd op: 06-12-2021

Er wordt nog steeds volop gezocht naar nieuwe medewerkers. Ook in de logistiek is er op dit moment een grote vraag naar personeel. Heb je eindelijk een goede gevonden? Dan wil je natuurlijk niet dat hij/zij binnen een paar maanden weer vertrekt. Ook de medewerkers die al bij je werken wil je graag behouden. Hoe je dat doet in deze onrustige tijd? De volgende tips kunnen zeker helpen!

  1. Warm welkom

Zorg voor een warm welkom voor de nieuwe medewerker. Vooraf een kaartje naar de nieuwe medewerker sturen of een mooie bos bloemen op de werkplek op de 1e dag wordt enorm gewaardeerd. Neem op de 1e dag ook de tijd om een rondleiding te geven, collega’s voor te stellen en vragen te beantwoorden. Pols in het begin wekelijks hoe het gaat en of er nog problemen/aandachtspunten zijn. Zorg ook voor een goed inwerktraject. In deze tijd is dat soms lastiger te regelen, omdat iedereen het druk heeft, maar uiteindelijk heb je er wel het meeste profijt van.

  1. Aandacht en waardering

Voor zowel nieuwe medewerkers als medewerkers die al bij de organisatie werkzaam zijn, is aandacht en waardering essentieel, zeker in tijden van een hogere werkdruk en een tekort aan personeel. Loop regelmatig over de afdeling(en) en praat vooral met medewerkers om te horen hoe het gaat en te weten wat er speelt. Soms spelen er kleine dingen, die gemakkelijk op te lossen zijn, waardoor de tevredenheid weer snel terugkeert. Soms zijn dingen ook niet of niet zo makkelijk op te lossen. Het erkennen, luisteren en uitleggen kan soms al voldoende zijn. Ook een compliment of een kleine beloning (zoals een oliebol op oudejaarsdag of een maandelijkse vrijdagmiddag(thuis)borrel) kunnen een groot verschil in het werkplezier maken.

  1. Beloon extra gewerkte uren en inzet

In deze tijd horen wij regelmatig dat medewerkers flinke werkdagen maken, vooral vanwege een tekort aan personeel. Extra werken of langer doorwerken is voor medewerkers vaak niet het probleem, maar de waardering die uitblijft wel. Kies er bijvoorbeeld voor om een maaltijd te regelen voor de medewerkers die rond etenstijd overwerken. Of kies er voor om de overuren financieel te vergoeden of om te zetten in tijd voor tijd. Bijzondere tijden kunnen vragen om aangepaste regelingen.

  1. Flexibele tijden

Wij merken dat een bedrijf met flexibele werktijden op dit moment bij medewerkers een grote voorkeur heeft. Dat er ruimte is om de ene dag later te beginnen om bijvoorbeeld de kinderen ’s ochtends naar school te brengen en de andere dag eerder te starten om vroeger naar huis te kunnen om nog te sporten, is erg waardevol voor veel medewerkers. Om mensen aan te trekken en te behouden is het zeker een goed idee om binnen de organisatie te kijken of het mogelijk is om te gaan werken met flexibele werktijden.

Daarnaast zijn voor veel medewerkers een goed salaris, aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden, voldoende uitdaging in het werk, doorgroei- en ontwikkelmogelijkheden en een goede werksfeer belangrijk om met plezier naar het werk te gaan en bij een organisatie te blijven.  

Heel veel succes en vooral ook plezier! Het is zeker een uitdaging om in deze markt te laten zien dat het echt het leukste is om bij jouw organisatie te werken, maar ook een mooie kans om je enthousiasme te delen en te laten zien wat het werken bij jouw organisatie zo fantastisch maakt!